17. mai på Bali

Vi er på andre siden av kloden, det er 17. mai, og dagen starter med inkludert hotellfrokost bestående av nudler og stekt ris. Det virket rart og stusselig i forhold til de fantastiske 17. mai-frokostene jeg har vokst opp med, og de herlige champagne-frokostene vi har hatt de siste årene.

I sekken har det ligget en helt ny, ubrukt kjole, og en fortsatt kritthvit t-skjorte. Da vi var på shopping i Filippinene forberedte vi oss på at nasjonaldagen snart nærmet seg, og i to uker har vi bært rundt på klær som vi ikke har gitt oss selv lov til å bruke. Nå har endelig dagen kommet, og det er forfriskende å ta på seg helt nye klær etter månedsvis i de samme gamle. Jeg klarte også å grave fram et par sølvøredobber som jeg kjøpte i Laos, og jeg fargela en notatbokside som jeg limte på et sugerør fra Starbucks som flagg. Så med nye klær, hjemmelaget flagg og to Buddhaer dinglende i ørene var vi så klar som vi kunne bli for 17. mai på andre siden av verden.

Vi reiste til en kafé like i nærheten av den norske skolen hvor vi møtte en hel gjeng med andre nordmenn. Kl 11 startet toget, og vi var omtrent 200 feirende som sang oss gjennom gatene på Bali. Trafikken stoppet opp, måpende lokale hang ut av vinduene, andre fotgjengere stirret, og telefoner og kameraer ble pekt mot oss fra alle retninger. Framme på skolen samlet vi oss ute på fotballbanen for å synge Ja, vi elsker, før cheerleaderne hadde danseoppvisning. På skolen hadde de også lagt opp til flere tradisjonelle 17. mai-leker, med både ballkasting, sekkeløp, drakamp og potetløp. Jeg vant over Arild i potetløp begge gangene vi konkurrerte! Det var også salg av vafler, is og pølser i brød.

Dere vet sånne utkledningsbriller som det henger en løsnese på? Det ser ut som jeg har det på her.

Midt på dagen var det ikke noe program, men heldigvis hadde vi kommet i snakk med et par fra Namsos som vi tilbrakte resten av dagen sammen med. Vi tok turen ned på stranden hvor vi fant et bord i skyggen av en parasoll og delte reisehistorier, beskrev landene vi har vært i, og funderte over hvordan livet blir når vi er tilbake i Norge igjen. Mona og Halvor har reist jorden rundt siden slutten av desember, og har bare en uke igjen av turen sin. Vi har en måned igjen, og jeg synes vi har lite tid!

På ettermiddagen tok vi turen tilbake til kaféen. Der hadde de satt sammen en ordentlig norsk meny med kjøttkaker eller lapskaus til middag og vafler til dessert! De som hadde forhåndsbestilt fikk til og med norsk laks!

Skoleåret nærmer seg slutten for studentene på skolen her, og de veldedige prosjektene de har jobbet med er snart over. Som en siste innspurt i å samle inn penger hadde de organisert auksjon med salg av blant annet norsk mat. Jeg fikk skikkelig lyst på mange av tingene de solgte, og bød på noen av dem, men prisen forsvant langt over budsjettet vårt, og jeg fikk ikke kjøpt noe… Når en melkesjokolade blir solgt for 300 kroner og en boks med leverpostei for 200, så velger jeg heller å spise en hel middag på restaurant for 20 kroner. (Hadde de solgt joikakaker hadde jeg likevel ikke gitt meg før boksen var MIN!)

17. mai på Bali var et veldig fint arrangement! Det var helt tydelig at de som hadde organisert det hadde gjort alt de kunne for at vi skulle få den beste, norske feiringen som var mulig! Likevel er jeg glad for at de fleste 17. maier blir feiret i Norge. Det er liksom ingenting som blir like bra som det, uansett hvor mye man prøver. Gratulerer med dagen!

6 thoughts on “17. mai på Bali

1. Ser ikke dumt u tå feire 17. mai på Bali nei. Ser jo at det er en del norske der, regner med det er en del stundenter blant annet, så da blir det tog og skikkelig feiring :)

2. I nærheten av Kuta-områder anbefaler jeg Geger beach for litt roligere vann (lokale samler sjøgress der også), rett ved ape-tempelet Uluwatu. Tempelet har en helt fantastisk utsikt og man kan se tradisjonell dans. NB: Apene stjeler ALT, river sandaler av føttene til folk, river ut øredobber, tar briller og lommebøker. Mye turister der. Tanah Lot er også et fint tempel, masse turister der også men verdt å få med seg:) Fantastisk blogg, hvor lenge skal dere være på reise?:)

3. For en trivelig dag det så ut som dere hadde! Gøy å feire andre steder enn i Norge. Man blir liksom litt ekstra patriotisk da ;D I fjor tilbrakte jeg 17. mai på en liten øy i Titicacasjøen i Bolivia, så det var ekstra stas å feire hjemme i år (været var derimot ikke helt med på notene..).

Ser ut som dere har det deilig på ferie. Kos dere masse denne måneden dere har igjen :D

4. Anonym: Hei! Så koselig å få kommentar fra deg! Mange gode tips her, takk skal du ha :)

Vi skal være på reise fram til 18. juni, da har vi vært på reise i omtrent 4,5 mnd. Blir glad for å høre at du liker bloggen! :)

5. Randomjenta: Haha, ja, kjenner meg igjen i at man blir mer patriotisk! :D Og de norske stemmene, den norske maten og de norske tradisjonene betyr på mange måter enda mer når man har levd uten dem i noen måneder :)

17. mai på Titicaca høres veldig spennende ut! Ser ikke for meg at det var noe arrangert program å bli med på der…? ;)