Batu Caves i Kuala Lumpur

Forrige gang jeg var i Kuala Lumpur vurderte jeg å besøke Batu Caves, noen hinduistiske huler i fjellene like utenfor byen. Av forskjellige grunner endte det med at jeg aldri besøkte hulene, og i halvannet år har jeg angret litt på det! Ikke at jeg har gått og tenkt så mye på dem, men det har vært en sånn ting som har irritert meg litt hver gang jeg har tenkt på oppholdet mitt i Kuala Lumpur. Når vi nå skulle innom Kuala Lumpur igjen var jeg helt bestemt på at denne gangen skulle jeg få dem med meg!

Vi tok toget fra sentrum i omtrent en halvtime, før vi gikk av på endestoppet Batu Caves. Allerede da vi gikk gjennom togstasjonen kunne vi se den enorme gullstatuen som står ved trappene. Da vi kom nærmere så vi at trappene strakte seg langt oppover fjellsiden, med en stor huleåpning i enden. Jeg nøt synet av denne ekte varianten av det bildet jeg har sett så mange ganger.

Tenk at jeg snart skulle få se hvordan det ser ut inni hulen! For selv om jeg nesten var på vei mot Batu Caves flere ganger forrige gang, og jeg har tenkt mye på det i ettertid, så har jeg aldri funnet ut hva som befinner seg på toppen av trappen. Jeg visste at det var et hinduistisk sted, i et eller muslimsk land, men hva jeg kunne forvente å finne inni hulen ante jeg ikke.

Vi bega oss i vei oppover trappene, som egentlig ikke er så lang, selv om det ser slik ut fra nedsiden. Den var riktignok veldig bratt, og varmen var overveldende, så vi måtte ha mange pauser likevel. Utsikten var fin, og vi kunne se hele veien inn til Kuala Lumpur sentrum. Den gigantiske gullstatuen ble om mulig enda mer imponerende da vi så den litt ovenifra i forhold til fra bakken.

Endelig nådde vi toppen! Huleinngangen var rett foran oss, men på grunn av det sterke sollyset og mørket inni hulen var det umulig å se noe fra utsiden. Vi gikk derfor i uvisshet mot hulen og gledet oss til det som kom til åpenbare seg foran oss når øynene vente seg til mørket. Men så var det ingenting der!

Hulen var helt tom, med unntak av noen små figurer plassert på hyller i fjellveggen. Var dette virkelig alt? Forundret gikk vi gjennom hulen (som i seg selv var ganske imponerende – den var helt enorm!) mot den lille trappen i enden, hvor det var et bittelite tempel. Vi studerte det lille tempelet, ble fascinert av de merkelige, naturlige formasjonene i fjellet, og hilste på Vishnu, Shiva og Brahma som sto plassert på flere hyller i huleveggen.

Etter det måtte vi nesten si oss ferdig, for det var ingenting mer å gjøre. Et besøk som vi hadde trodd at skulle ta store deler av dagen hadde tatt slutt før vi hadde brukt en time. Kan ikke akkurat si at jeg er skuffet heller… Mer forundret over at det er dette jeg har gått i halvannet år og angret på at jeg ikke besøkte.

Vi har bevegd oss videre og er nå på Bali i Indonesia. Da vi skulle kjøpe billetter sto vi mellom å fly til Borneo i Malaysia først eller å reise til Indonesia med en gang. Selv om det sikkert hadde vært kjempespennende å reise mer i Malaysia har vi heller valgt å være lengre i Indonesia. Dette landet er så digert at vi kommer til å trenge ganske lang tid her. Vi får heller besøke Borneo neste gang ;)

Hvis noen har vært i Indonesia tar vi gjerne i mot tips om ting å gjøre, se eller oppleve! Det eneste vi har bestemt så langt er at vi skal reise rundt forskjellige steder på Bali, besøke Lombok og Gili-øyene, og prøve å få sett Komodo-dragons.

6 thoughts on “Batu Caves i Kuala Lumpur

1. Wow for en grotte, så flotte bilder også. Vet ikke om man kan kalle det for grotte når den er så stor :) Å Bali der har jeg vært flere ganger, har vært der så mye at jeg kjenner en del lokale på Kuta (de jobber for det meste på Kuta Beach). Reise rundt i Bali og gjerne til Gili øyene. Men ejg ville også si at ejg liker bloggen din veldig godt og jeg vil at flere skal få gleden av å lese den så ejg har nominert deg til en Leibster Award. Les innlegget mitt fra linken her om hva du gjøre videre :)

2. Häftiga bilder och vacker miljö! Att man ibland blir lite besviken beror väl på att alla ställen gör så mycket reklam för det man kan besöka, och sen blir det lite… jaha, var det inte mer?

3. Ms Traveltipsy: Oi, så kult at du har blitt kjent med folk her på Bali! Tusen takk for nominasjonen! Det setter jeg utrolig stor pris på :D

4. Freedomtravel: Det har du nok rett i! Det finnes så mange bilder av disse hulene at jeg hadde vel egentlig forventet at det var litt mer der :p

5. Haha, skjønner litt hva du mener angående Batu Caves ;) Selv ble jeg mest forundret over størrelsen på de! Da jeg besøkte dem var det også første gangen jeg var i Asia, så jeg så egentlig på alt med måpende øyne!

Gleder meg til å se på hva dere finner på i Indonesia. Dit har jeg VIRKELIG lyst å dra så snart som mulig :)

God tur videre :D

6. Renate: Ja, størrelsen var virkelig imponerende! Og jeg tror du har et poeng der – når man reiser i et område for første gang lar man seg imponere av det aller meste! Jeg hadde jo gått i halvannet år og bygget det opp i mitt eget hode :)