De foerste dagene paa Cuba

Hola!
De siste dagene har vaert helt utrolige! Saa mange nye inntrykk!

Turen til Cuba gikk veldig fint. Sommerfuglene, eller rettere sagt havoernene, danset samba i magen min hele veien til Gardermoen. Litt hikstegrining og saa plutselig var jeg aleine. Jeg foelte meg veldig aleine da jeg satt og ventet paa ombordstigning, og det var foerst da vi gjorde oss klar til landing i Frankfurt at det gikk opp for meg. Naa er jeg her. Naa skjer det. Naa er jeg paa tur. Aleine. Slik som jeg har planlagt i et aar, haapet paa i to aar, droemt om hele livet.

Aa komme paa flyet til Cuba var rimlig kontrollert. Passkontroll, billettkontroll, visumkontroll i hytt og pine! Ekstra sikkerhetskontroller og ekstreme koeer! Da vi landet i Havanna var det de samme kontrollene om igjen. De scannet ansiktet mitt til og med for aa vaere sikker paa at det var meg det var bilde av i passet.

I taxien paa vei til hotellet gikk det opp for meg at jeg var paa Cuba. Det var foerst da vi kom oss ut av flyplassomraadet og ut paa de trafikkerte veiene at jeg saa de gamle bilene. Kjempemange! Jeg trodde alle de bilene sto parkert i sentrum slik at turistene kunne se de og ta bilder, kanskje betale for aa kjoere en liten tur (jeg har naa funnet ut at mange av bilene blir brukt til akkurat dette), men det var saa mange biler paa motorveien ogsa! Stappfulle av familier og ungdomsgjenger. Og med den soete lukten av raatne frukter og overmodne blomster slaaende i ansiktet fra det aapne vinduet, og de gamle bilene susende forbi utenfor skjoente jeg at jeg var paa Cuba.

I gaar, ved en tilfeldighet faktisk, moette jeg en av jentene som skal vaere med paa gruppeturen oestover paa Cuba. Etterhvert fant vi ogsaa ut at vi var skrevet opp paa samme rom siden vi reiser aleine. Jeg hadde jo allerede bestilt Guided City Tour og da vi moette guiden spurte vi om hun kunne bli med. Det kunne hun! Tre andre norske jenter skulle ogsaa vaere med, og guiden viste oss store deler av byen og hadde supermasse informasjon! Vi spiste lunsj sammen paa toppen av det hotellet Hemmingway alltid bodde paa, foer vi dro paa sykkeltur for aa se utkanten av byen ogsaa. Sykkeltur liksom. Hahaha. Meg paa sykkel. For foerste gang paa nesten ti aar blant cubanske trafikanter! Kjempeskummelt, men veldig interessant, og trist, og se litt utenfor turistomraadene ogsaa.

Paa kvelden i gaar gikk vi (alle utenom guiden) og spiste middag sammen og saa saa vi konsert med Buenavista Social Club! Kjempekul musikk og flinke salsadansere!

I dag har jeg moett gruppen jeg skal reise med de neste to ukene. De virker veldig hyggelige. Etter aa ha gaat en liten guidet tur rundt i byen sammen med gruppen gikk meg og Eva (hun sveitsiske som jeg moette i gaar) og satt oss i skyggen av noen traer for aa lese i en park.

Jeg klarer visst ikke aa faa opp noen bilder naa, det faar bli en annen gang. Eventuelt i Peru. Internettet paa Cuba er voldsomt kontrollert.

5 thoughts on “De foerste dagene paa Cuba

1. Dette er så inspirerende! Selv reiser jeg på utveksling om en måned til Ecuador! 17 år gammel, gleder meg sykt. Ønsker veldig å reise jorden rundt en gang selv!

2. Liiiiiv!! <3 Jeg holder på å sende deg melding hele tiden, men så kommer jeg på at du er langt langt borte:( Håper og tror at du har det kjempefint akkurat nå:) Og så kom jeg over dette http://scribblemaps.com/ , kanskje du synes det kan være praktisk. Jeg sitter i hvert fall og tegner ruter! (Mens jeg ser på Slankekrigen. Lurt å få seg tv gitt).