Ferie på reise

Jeg nyter å være på tur! Jeg elsker alle nye opplevelser, nyter aller smaker, gleder meg til hver ny destinasjon, og er konstant spent på hvilket fascinerende menneske jeg får snakke med neste gang. Verden er så vakker, så innholdsrik, at den tar pusten fra meg gang på gang! Men pusten har blitt tatt fra meg litt for mange ganger, og jeg har blitt andpusten og sliten. Jeg sliter med å henge med, og vi er nødt å sette ned tempoet, roe ned, samle krefter. Hver eneste dag byr på så mange nye inntrykk, det er så mye å fordøye, så mye nytt å venne seg til at det faktisk kan bli ganske slitsomt å være på reise. Hjernen får aldri hvile for man må ha en annen kultur – en annen måte å gjøre absolutt alt på – i hodet hele tiden.

Nå skal vi derfor slappe av! Kanskje i en uke, kanskje lengre. Filippinene er hvertfall landet vi har pekt oss ut som hvileland, og selv om vi håper på å få sett litt forskjellige steder, skal vi ikke stresse rundt. Muligens blir det ikke så mange stopp på oss her – og det er helt greit!

I går kom vi til Filippinene, og vi er nå på landets mest kjente strand på øyen Boracay. Her skal vi bade, lese, drikke øl, og sole oss (vi har faktisk blitt helt bleike igjen etter å ha vært så lenge i Laos og Burma hvor vi har måttet dekke alt mellom skuldre og knær nesten hver dag). Når vi har vært her i en uke ser vi an formen. Sannsynligvis forflytter vi oss til et annet sted, men siden landet kun består av øyer er sjansen stor for at vi ender opp på enda en strand.

Jeg kan jo også legge til historien om reisen vår til Filippinene, hvis noen fortsatt er i tvil om vi trenger å slappe av.
Første tabbe: dukket opp på flyplassen i god tid før avgang, slik at vi skulle få tid til å spise frokost på flyplassen. Vi ble nektet å sjekke inn, fordi vi ikke kunne vise dem noen billett ut av landet. All frokosttiden vår forsvant derfor i en desperat jakt etter billige billetter ut av Filippinene igjen, uten at vi en gang har planlagt hvor vi skal videre.
Andre tabbe: måtte bytte fly i Manila, og etter å ha funnet området vårt andre fly skulle gå fra bestilte vi pizza. Vi hadde god tid, og da de fortalte at det kom til å ta mellom 30-50 minutter før pizzaen var klar sa vi at det ikke gjorde oss noen ting. Da vi spiste pizzaen ble et flightnummer som lignet på vårt ropt opp, men det kunne jo ikke være vårt fly, for vi hadde jo så god tid. Nummeret ble ropt opp igjen, og etter å ha somlet en stund med pizzarestene gikk vi som de aller siste til gaten for å sjekke hva som skjedde. Det viste seg at det var vårt fly, men at vi hadde glemt å stille klokken til filippinsk tid!
Tredje tabbe: ankom endelig Boracay og var på jakt etter overnattingssted. Omringet av buddhistiske land har vi knapt ofret påsken en tanke, men ble brått minnet på det da vi kom til Filippinene midt i deres Holy Week, landets viktigste ferie. Overnatting var umulig å finne ettersom Boracay også er filippinernes feriested, og vår første natt ble tilbrakt på et rom sammen med et par kakkerlakker og diverse andre småkryp. Nå bor vi på et hotell hvor vi betaler ca 370 kr natten, omtrent tre ganger så mye som vi har betalt for overnatting hele resten av reisen…

Så idiotiske nybegynnerfeil skulle vi aldri gjort, og hadde heller aldri gjort, hvis det ikke hadde vært for at vi er ganske mentalt utkjørt.

For meg er det stor forskjell på å reise og å ha ferie. Fram til nå har vi vært på reise, nå skal vi ha ferie!

6 thoughts on “Ferie på reise

1. Å reise kan være utrolig utfordrende, og særlig i lange perioder av gangen. Det er jo på mange måter et slags selvutdanningsprosjekt der du lærer vel så mye som å gå på skole – i tillegg til at du hele tiden svever i en slags uvisshet om hva som ligger foran deg og konstant må ha sansene skjerpet. Høres viktig ut å ta seg en ‘ekte’ ferie for å lade batteriene og bare la humla suse… :)

2. Ja, det var en god måte å si det på! :) Det er som du sier spesielt krevende å ikke vite hva man kommer til å møte, hva man må forberede seg på.. Så i et slags forsvar er man hele tiden litt forberedt på alt, og får aldri slappet helt ordentlig av.

3. Uff, det var tre kjipe opplevelser på kort tid, Liv! Føler med deg! Det tar på å reise over lengre tid – det er helt sikkert! Håper dere får dere litt ferie nå. Kos dere masse på Boracay og ta masse fine solnedgangsbilder! =)

4. Haha, ja det ble en litt mer stressende reise hit enn vi hadde tenkt :p Men vi har kommet over det nå og nyter nydelige Boracay.

Og solnedgangen tar vi bilde av hver ettermiddag – den er så fin her! :D

5. Etter noen dager med avslapping på Boracay så blir batteriene så gode som nye :) Få hvilt dere litt så er dere nok på reisefoten igjen :) Det er rart med det, uansett hvor sliten man blir så vil man alltid ut å reise igjen etter man har hatt noen dager å samle seg på :)

6. Haha, ja du sier noe der! Man blir aldri så sliten at reiselysten forsvinner.. Det skal få hviledager til før man igjen ivrer etter å se og oppleve nye ting! :D