Fraser Island – verdens største sandøy

Like utenfor Australias østkyst ligger øyen Fraser Island. I 2010 studerte jeg i Perth, Australia. Da semesteret var over backpacket jeg rundt i landet, og dro blant annet på dagstur til Fraser Island.

1DSC_03492_1Jeg ankom Hervey Bay tidlig om morgenen etter å ha sittet 14 timer på buss. Den dagen jeg ankom Hervey og dagen etter var tiden jeg hadde tilgjengelig før jeg hadde planlagt å være i Brisbane. Siden alle turene til Fraser har avgang grytidlig om morgenen hadde jeg kun en sjangs til å komme meg til Fraser – dagen etter. Da jeg bestilte skjønte jeg fort at de fleste turene til øyen er med en eller to overnattinger, i grupper av varierende størrelse. Tidligere var det svært populært for backpackere at fire personer gikk sammen om å spleise på en bil med firhjulstrekk samt telt, men på grunn av mange ulykker og råkjøring på øyen er dette ikke lenger lov.

2DSC_03092Det fantes riktignok også dagsturer og jeg meldte meg på en tur som skulle vare fra tidlig om morgenen til seint på ettermiddagen, og som stoppet ved alle stedene jeg ønsket å besøke. Da det var gjort hadde jeg nesten en full dag uten noe plan, og jeg tok bussen til den nærliggende byen Maryborough for å se statuen av Mary Poppins. Maryborough er nemlig byen hvor forfatteren av Mary Poppins-bøkene ble født, og som stor fan av både filmen og bøkene var det å besøke denne byen et av mine mål med oppholdet i Australia.

DSC_0236_2Da jeg klokken halv seks om morgenen ble hentet av en minibuss og kjørt til fergen trodde jeg at de andre i bussen bare var noen tilfeldige andre mennesker og ikke de jeg skulle tilbringe hele dagen sammen med. Det viste seg riktignok raskt da vi ankom øyen at dette var gruppen jeg skulle være med… Som 20-åring og aleinereisende var det ikke spesielt kult å oppdage at resten av gruppen var over seksti år!

Bussturen rundt på øyen begynte med en vill tur gjennom jungelen på en sinnsyk sandvei, ned til stranden 75 Mile Beach som har fått navnet sitt nettop fordi den er omtrent 75 miles lang (120 km). Sanden strakte seg i det uendelige, og det var noe helt uvirkelig ved å kjøre buss på denne stranden som bare fortsatte og fortsatte.

1DSC_0266_2

1DSC_0269_2 1DSC_0262_2

1DSC_0334_2_1

Vi hadde flere stopp på veien, blant annet ved Eli Creek, en ferskvannskilde som kan pumpe opp inntil fire millioner liter ferskvann i timen, og The Cathedrals, noen svære sandformasjoner som virkelig beviser hvor mye sand det egentlig er på øyen.

1DSC_0254_2_1

DSC_0312_2Det mest kjente landemerket vi besøkte på Fraser var vraket av skipet S.S. Maheno. Maheno ble bygget i 1905 som et luksuriøst passasjerskip, og ble brukt som sykehusskip under første verdenskrig. I 1935 ble skipet slept mot Japan da en syklon rev henne løs og skipet forliste på stranden på Fraser Island.

DSC_0324_2 DSC_0326_2_1 DSC_0330_2I løpet av lunsjen og en lang gåtur gjennom en vakker regnskog skjønte jeg hvor artig det kunne være å være på gruppe med en gjeng med sekstiåringer også. De hadde mye humor, og vi fikk mange interne vitser i løpet av dagen. De fleste var fra Australia og New Zealand, og synes det var interessant å lære mer om Norge. Vi avsluttet dagen med å bade i Lake McKenzie, en innsjø av regnvann som ligger omtrent 100 meter over havet.

DSC_0366 DSC_0390_2 DSC_0403_2 DSC_0405_2I løpet av dagen var vi også så heldige at vi så fire dingoes, australske villhunder, og en hval som lekte i bølgene.

3DSC_0337_22 3DSC_0339_22 DSC_0278_22Jeg sitter bare igjen med gode minner fra Fraser Island. Jeg husker at jeg var veldig skuffet da jeg oppdaget hvem jeg skulle tilbringe dagen med, og jeg husker at jeg var veldig usikker på om jeg skulle gidde å besøke øyen når jeg bare hadde én dag tilgjengelig… Heldigvis ble det en helt fantastisk dag, og jeg ser nå tilbake på denne dagen som en av de mest interessante dagene jeg hadde i Australia.

4 thoughts on “Fraser Island – verdens største sandøy

• Så gøy at du skal til Australia! Du har masse bra å se fram til! Fraser Island er en fantastisk flott øy, men jeg mener «the red center» er enda viktigere å få med seg! Området rundt Alice Springs (altså Uluru, Kata Tjuta og Kings Canyon) er magisk!

• Hei Tom! Ja, stranden på Fraser Island er virkelig fantastisk! Hvis du noen gang er i Australia kan jeg anbefale en tur hit :)