Idyll på Gili

Like utenfor Bali ligger de tre Gili-øyene. Det er ingen ordentlige veier eller trafikk på noen av dem, og den eneste formen for transport er hest og kjerre. Gatene er smale jordveier, og korallrevet ligger få svømmetak fra stranden.

Vi startet med å reise til den største av øyene; Gili Trawangan. Der fant vi et fint (trodde vi) overnattingssted helt i utkanten av det bebyggede området. Deler av øyen har nattklubber og fester som ligner på dem på Kuta, men vi hadde funnet et hotell helt i andre enden av øyen. Alt virket helt perfekt, helt til jeg våknet kl 3.30 av at hele kroppen min brant… Huden klødde så jeg hadde lyst å rive den av meg! Svære, blemmelignende byller dekket hele kroppen min, det ene låret var nesten ugjenkjennelig, og hendene var så hovne at jeg ikke kunne bøye fingrene. Vi hadde nok en gang møtt på bed bugs! Ettersom det var midt på natten hadde vi ikke mulighet til å sjekke ut og bytte hotell med en gang, og jeg nektet å krype oppi sengene igjen til insektene jeg er så sinnsykt allergisk mot. Løsningen ble derfor å ta på seg langbukse og langermet genser, dynke resten av kroppen i myggspray, og sove resten av natten på solsengene ved bassenget. Koselig med en natt under stjernene egentlig, kunne bare ønske omstendighetene var litt hyggeligere… (her er en link hvis noen vil lese om vår forrige bed bugs-opplevelse)

Neste morgen sjekket vi ut av hotellet og tok båten over til Gili Air. De ansatte på hotellet prøvde å få oss til å bytte bungalow, men jeg ville bare komme meg så langt bort som mulig… Gili Air er enda mindre enn Gili Trawangan, og en gåtur rundt øyen tok oss bare i overkant av en time. Denne øyen er mindre utviklet, og det er betydelig færre hoteller og restauranter enn på Trawangan. Det finnes bare to minibanker, det er nesten ikke internettdekning, og i dusjene er det saltvann. Badene her var forresten veldig artige! De hadde vegger, og en dør inn til soverommet, men ikke noe tak! Det var ganske spesielt å kunne telle stjerner mens man sitter på do.

Gili Air er som sagt mye mindre utviklet enn Trawangan, men det var likevel ganske mange hoteller og restauranter nede ved havnen. Det var ikke det vi leitet etter, så vi valgte å dra så langt bort fra havnen som mulig for å finne overnatting. Vi fant et koselig lite sted med rolig stemning, fantastiske omgivelser, og nesten ingen andre reisende. Det var noen bittesmå restauranter i dette området, og det var ingen av dem som hadde vanlige bord og stoler. Her var det kun opphøyde sitteplatåer, fulle av puter, med et lite, lavt bord oppå. Slike platåer er det fullt av i Asia, og jeg synes det er så fantastisk koselig! Noen av dagene tok vi turen ned til havnen for å spise middag på et sted med litt større meny, men til tross for deres forsøk på å gjøre det koselig med hvite duker og live-musikk helt nede på stranden, var det likevel de avslappede raggae-restaurantene i nærheten av hotellet jeg likte best.

Det finnes også et lite utvalg av aktiviteter og turer man kan være med på i området. Vi dro blant annet på fisketur, men fikk ingen fangst, og på snorkletur. Da vi snorklet fikk vi se mange havskilpadder! Det var så fantastisk å se dem i sine naturlige omgivelser! Noen lå og slappet av på bunnen, mens andre svømte så langt opp at vi klarte og dykke ned og svømme vedsiden av dem! De beveger seg så grasiøst i vannet, skikkelig fine dyr! Og man sier ofte at skilpadder er langsomme… Det gjelder hvertfall ikke når de svømmer! Noen av dem svømte så fort at vi virkelig måtte jobbe for å klare å holde følge med dem. Det var et rikt dyreliv på hele øyen egentlig, og vi fikk sett øgler i alle mulige størrelser, gigantiske edderkopper, og en svær, hvit papegøye som likte å sitte i palmen rett over bassenget.

Foreløpig har jeg et mye bedre inntrykk av Gili enn av Bali. Elsket den rolige stemningen og det late livet der! Nå er vi tilbake på Bali, og håper at øyen klarer å overbevise litt mer denne gangen. Tror jo egentlig at Bali består av mye mer enn det Kuta hadde å by på…

2 thoughts on “Idyll på Gili

1. Freedomtravel: Gili-øyene er veldig små, så det er ikke så rart at du ikke hadde hørt om dem :) Spennende med gjesteinnlegg, skal selvfølgelig lese!