Iguazu Falls

Æsj, nå har det gått lang tid igjen.. Men har ikke prioritert å sitte foran dataen når det er så mange mer spennende ting å gjøre! Men nå har Arild reist fra meg, og det bøtter ned med regn i Rio, så nå har jeg all tid i verden til å skrive her.

Da jeg reiste på tur var det spesielt to ting jeg gledet meg til i sør-amerika; Machu Picchu og Iguazu Falls. Iguazu er et av verdens største fossefall og blir ofte beskrevet som det mest spektakulære.

Vi tok bussen i 22 timer fra Cordoba, noe som gikk overaskende bra og faktisk viste seg å bli et ganske behagelig døgn. Bussetene var rundt en meter breie! Vi hadde fotstøtte som kunne vippes helt opp så beina lå flatt! Vi kunne legge stolryggen helt flatt! Det føltes nesten ut som en seng! Og på toppen av det hele hadde vi seter helt foran i bussen på en dobbeldekker, så vi hadde fantastisk panoramautsikt! Bussturen gikk derfor veldig bra, og vi ankom Puerto Iguazu opplagte og klare for å utnytte dagen! Vi valgte å bo i Puerto Iguazu som er på den argentinske siden i stedet for Foz do Iguaçu i Brasil, fordi vi hadde hørt at det var mer dodgy på den brasilianske siden.

Etter å ha sjekket inn på hostellet tok vi bussen til nasjonalparken. Der kunne vi ta et tog som var inkludert i billetten helt opp til toppen av fossen. Etter å ha fulgt en konstruert metallsti over den gigantiske elven i tyve minutter begynte vi endelig å merke dråpene som lå i luften. Da vi kom nærmere fossen hadde vi ikke noe annet valg enn å pakke bort speilreflekskameraene og finne fram Arild sitt vannfaste kamera i stedet. På det ytterste utsiktspunktet var det så mye vann i luften, og fossen bruste så voldsomt under oss at vi ble gjennomvåte på få minutter.

Vi tok toget halvveis ned igjen, og gikk av på stasjonen der vi kunne velge enten Upper Trail eller Lower Trail. Uten helt å vite forskjellen valgte vi Upper Trail. På denne stien gikk vi oppe langs fossens kant hele tiden, og hadde stort sett bare utsikt nedover.

Hele tiden var vi omringet av enorme mengder sommerfugler! Sterke farger, alle størrelser, og de landet alle mulige rare steder! På skuldre, klær, vesker, kamera, og noengang foran linsen på kamera, så vi måtte riste dem av før vi kunne ta bilde.. Vi så også mange andre eksotiske dyr; fugler i alle farger og fasonger, aper, og noen merkelige, litt ekle, hårete dyr.

Ettersom vi kom til fossen ganske seint på dagen holdt parken på å stenge da vi var ferdig med Upper Trail, og vi valgte å stikke innom billettkontoret for å utvide den med en dag til. Gjør man det før man forlater parken får man nemlig halv pris dagen etter.

Vår andre dag på den argentinske siden av fossen hadde vi egentlig tenkt å starte med å ta den inkluderte båtturen ut til Isla San Martin, som er en øy midt uti fossen. Ser for meg at utsikten over fossen derfra er spektakulær! Desverre var det for mye vann i fossen, så øyen var stengt og båten gikk ikke. Men Lower Trail hadde vi jo også igjen å gå, og den viste seg å være enda bedre enn Upper Trail. Det føltes som vi kom mye nærmere fossen, og i stedet for å gå oppe, langs fossen, med utsikt nedover, hadde vi nå utsikt innover mot fossen, som her var foran og over oss. På et tidspunkt kunne i gå helt inn til en vegg av vann! Ble igjen gjennomvåte, men det var bare deilig i den tropiske varmen!

Ettersom dagen hadde gått fortere enn vi hadde tenkt gikk vi litt bort fra fossområdet, mot hotellene som ligger inni nasjonalparken. Et gigantisk Sheraton-hotell, der alle rommene har utsikt mot fossen, fikk oss til å lure på hvilke mennesker det er som har så mye penger at de kan bo der.. Noen aper koste seg hvertfall med å hoppe fra altan til altan.

Iguazu-fossen ligger på grensen mellom Argentina og Brasil, og alle har fortalt oss at vi bør se fossen fra begge siden. Den tredje dagen vår i området kjørte vi derfor over grensen, for å se fossen fra den brasilianske siden. Krysset også grensen til Paraguay og tilbringte noen timer der mens vi var i gang. Mest fordi da kan vi si at vi har vært der, ikke fordi det var noe særlig å se på… Uansett! Den brasilianske siden viste seg å være mye mindre enn den argentinske, men minst like fin! Ettersom størsteparten av fossen er i Argentina fikk vi enda bedre utsikt mot fossen fra Brasil, for vi kom litt lengre unna, og vi kunne se fossen mer i sin helhet. På den argentinske siden er man så nærmt at det er vanskelig å virkelig forstå hvor stor fossen virkelig er.

Den ene stien man følger på den brasilianske siden tok oss etterhvert med til det utsiktspunktet jeg hadde gledet meg mest til. Der hadde de bygget en metallsti inn mot det punktet hvor det er mest vann som faller! Det var så vått! Føltes ut som vi sto i dusjen! Hvis det hadde vært mulig å se gjennom den enorme skyen av vann hadde vi kunnet se utsiktspunktet som vi tok toget til på den argentinske siden. De utsiktspunktene ser nemlig ut over den samme delen av fossen, bare at det ene er på toppen og det andre i bunnen.

Iguazu var helt fantastisk, og jeg er spendt på å kunne sammenligne den med verdens største foss, Victoria Falls, i Afrika, når jeg kommer så langt! Og jeg er enig i det alle andre sier; hvis du skal besøke Iguazu-fossen, se den fra begge sider! Du får ikke et ordentlig inntrykk hvis du bare besøker en side!