Jungeltur med elefantriding

Det begynner å bli en stund siden jeg kom hjem, men jeg har fortsatt historier å fortelle og bilder å vise fram fra turen min. I dette innlegget har jeg skrevet litt om hva jeg opplevde på jungelturen i Umphang i nord-Thailand.

UMPHANG TREK 20-24 NOVEMBER

Tirsdag 20 november
Etter å ha vært i Bangkok i noen dager pakket jeg på nytt sekken min for å møte en gruppe som jeg skulle på tur i jungelen i nord-Thailand med. Det hele startet med en noe stressende tur gjennom Bangkok-sentrum som egentlig bare skulle tatt ti minutter, men som i mitt uheldige tilfelle tok over en og en halv time. Jeg ankom møtestedet gråtende, ti minutter etter at bussen egentlig skulle kjørt, kom meg heldigvis med bussen, og hadde seks timer på nattbussen til å roe meg ned.

Onsdag 21 november
Bussen fra Bangkok ankom Mae Sot klokken fire om morgenen, og Mr. Lar som møtte oss på busstasjonen tok oss med til huset sitt, der vi fikk sove noen timer til, på tynne madrasser rett på gulvet. Så thailandsk! Klokken ni ble vi vekket til frokost, og vi fikk muligheten til å snakke litt og bli litt kjent med hverandre. Vi var til sammen syv turister som skulle på tur sammen, og alle de seks andre var dansker. To søstre, et kjærestepar, og to jenter som egentlig reiste aleine, men som hadde møtt hverandre i Thailand og som hadde reist rundt sammen i en uke.

Mr Lar tok oss med til et marked like ved grensen til Burma, før vi dro tilbake til huset hans for å spise lunsj. Så kom den verste transportetappen på hele reisen min! Framkomsmiddelet var en thailandsk songthaew.. Veien hadde flere enn tusen svinger.. Turen tok seks timer.. Og om ikke det høres fælt nok ut, så kan jeg jo beskrive hva en songthaew er. Det er en slags pick up truck, der de har satt inn benker i lasteplanet. Som står sidelengs! Det er også et tak, og rullegardiner i plast for å beskytte mot regn som det ikke går an å se ut gjennom. Seks timer, sidelengs, på en veldig svingete vei, uten å kunne se ut.. Jeg kan ikke beskrive hvor bilsyk jeg var. Herregud. Og om ikke det var nok var dette også kollektivtilbudet for lokalbefolkningen som skulle denne strekningen, så det var til tider så fullt at vi ikke kunne bevege en muskel.

Framme i Umphang var jeg så kvalm at jeg skalv.. Heldigvis var det en stund til middag, og jeg fikk roet meg nok til at jeg klarte å spise littegrann.

Denne natten sov vi i en hytte på stylter. Nok en gang på madrasser på gulvet, på ekte thailandsk vis.

Torsdag 22 november
Spiste frokost i hytten, før vi ble hentet av nok en songthaew som tok oss med til elven. Der møtte vi guidene våre, og sammen «raftet» vi nedover elven i mange timer. Vi hadde to stopp; det første ved en varm kilde der vi kunne varme føttene, deilig etter det kalde elvevannet, og det andre for å spise lunsj.

Da gummibåten stoppet for tredje gang var det på tide å ta på seg skoene igjen. Vi fikk utdelt en sovepose hver og så mange vannflasker vi orket å bære. Så bar det avgårde innover i jungelen. Stien var sleip og glatt og gjørmete, og jungelen var til tider så tett at vi ikke kunne se personen foran oss. Oppover og oppover bar det, med små drikkepauser innimellom, og et lengre stopp der guidene lagde kopper til oss av bambustrær! Etter noen timer i jungelen kom vi etterhvert til en jordvei som førte oss videre til campingplassen hvor vi skulle bo i telt.

Fredag 23 november
Etter frokost skiftet vi til bikini, tok med oss håndkle og gikk i en halvtime inn i jungelen. Da kom vi til sørøst-asias største fossefall; Tee Loi Su. Fossefallet, og veien inn dit, virket helt magisk og var akkurat som i eventyrene. Jeg tror Huldra var like i nærheten.

Fossen var delt opp i flere små fossefall, og under det ene var det en avsats med en kulp det gikk an å bade i. Vi brukte lang tid i kulpen, og badet og slappet av og fikk roet ned musklene etter gjørmetraskingen dagen før. Jeg og to andre fant også en sti som førte til toppen av (en del av) fossen, så vi klatret selvfølgelig opp og hoppet uti fossen. Det var kjempegøy, så jeg hoppet igjen. Og igjen.

Etterhvert gikk vi tilbake til teltene, hentet sekkene og bega oss videre innover i jungelen. Regnet begynte å hamre ned, og vi var glade for at vi gikk på jordvei og ikke på sti. Noen timer seinere ankom vi den lille landsbyen vi skulle bo i for natten. Denne natten sov vi i et tradisjonelt hus på stylter, hjemme hos en familie. Huset hadde tre vegger, ingen møbler, en høy stabel med madrasser i hjørnet som ble spredd utover når vi skulle legge oss, og en svær, åpen terasse, der den fjerde veggen vanligvis ville vært. Kvelden ble tilbringt på terassen, med fantastisk mat, masse stearinlys, og skravling og latter.

Lørdag 24 november
Skulle egentlig få sove litt lengre i dag, men siden vi sov i et hus uten vegger, våknet vi da resten av huset sto opp kl 4. Men det var deilig å kunne ligge å slappe av i noen timer til, med lydene av mennesker som startet dagene sine i bakgrunnen. Det gjorde heller ingenting at huset hadde en åpen vegg så vi hørte lydene fra jungelen og kunne ligge og se på at det ble lysere og lysere ute.

Etter frokosten kom vi til høydepunktet av hele turen. Vi ble hentet av elefanter! Vi var nå langt inni jungelen, og skulle ri på elefanter tilbake til songtaewen. I fire timer rei vi, gjennom jungel og gjørme, på kjempebratte stier, både oppover og nedover, så smalt at det hadde vært vanskelig for et menneske å gå der. Men de gigantiske dyrene manøvrerte seg elegant gjennom buskasset, og viste en enorm kontroll på hvor de satt beina.

Da vi kom til bilveien kjørte vi songtaew i noen minutter til lunsjstedet, før vi igjen måtte i en songtaew i fem timer tilbake til Mae Sot. Men denne gangen klarte jeg å se litt av veien, så ble ikke fullt så dårlig. Kan likevel innrømme at songtaewer er det framkomstmiddelet jeg liker minst av alle jeg har prøvd.

Vi avsluttet turen med en siste middag sammen hos Mr. Lar, før jeg og tre andre tok nattbussen tilbake til Bangkok, og de tre andre tok bussen videre til Chiang Mai.