Komodo-jakt i Indonesia!

HerreGUD for noen dager vi har hatt! To dager på båttur mellom øyene utenfor Flores viste seg raskt å bli et av de største høydepunktene på hele turen! Vet ikke en gang hvor jeg skal starte – jeg har så mye å fortelle!

Regnet hamret og sjøsprøyten pisket da vi forlot havnen i Luaban Bajo på øyen Flores. På båten sammen med oss var en fransk mann som het Xavier, en kaptein, en kokk og en ung gutt under opplæring. Tåken hadde stjålet all utsikten, og motorduren og bølgene bysset meg raskt i søvn. Etter to timer våknet jeg, like før vi ankom øyen Rinca – den første av to øyer hvor vi skulle leite etter Komodo dragons. Komodo dragons er verdens største og giftigste øgler, de kan bli over tre meter lange, og får du spyttet deres i deg har du tre timer på å komme deg til sykehus før du er garantert å dø.

Regnet hadde tatt en pause da vi gikk i land, og vi møtte guiden vår Asgar. Mens Arild og Xavier registrerte at vi var ankommet øyen tenkte jeg å benytte muligheten til å løpe på do. Det var lettere sagt enn gjort da Asgar kom løpende etter meg og pesende fortalte at han måtte sjekke om det var drager på doen før jeg kunne gå inn… Ups.

Turen vår rundt på øyen var kjempeimponerende! Vi fikk sett syv komodoer; alt fra en baby oppi et tre, til enorme voksne drager på 2,5 meter! Vi fant flere drager i jungelen, en liggende i gresset oppå et fjell, og noen liggende utenfor kjøkkenet. Å få sett drager utenfor kjøkkenet er man nesten garantert (så garantert som noe kan bli med vilt dyreliv), så det synes jeg ikke var fullt så spennende. De vi fant i deres naturlige omgivelser, fullstendig kamuflert og umulig å se hvis det ikke hadde vært for Asgar, de synes jeg det var så mye mer fascinerende å studere! Vi var forresten kjempeheldig som fant en oppå fjellet. Asgar hadde ikke regnet med det i det hele tatt og gikk og fantaserte om snøen i Norge da han plutselig hoppet himmelhøyt og dro oss ut av stien. Det er visstnok veldig sjelden at dragene beveger seg bort fra jungelen og legger seg der det er åpent. Uten den tette jungelen rundt oss var det også litt lysere, og vi ble stående lenge å beundre denne merkelige skapningen.

På turen gjennom jungelen fikk vi også sett edderkopper på størrelse med håndflaten min, og to ville bøfler! All jakt på øyen er forbudt, for dyrene som finnes der er forbeholdt komodoene. De spiser kun en gang i måneden, men da spiser de til gjengjeld 40 kg kjøtt! Vi fikk også se stedet hvor komodoene legger egg, og lærte at hver hun-drage legger mellom 30 og 40 egg, men at bare en eller to overlever. De passer på eggene sine de første tre månedene, men når regnet kommer og eggene blir begravd i bakken gidder de ikke passe på dem lengre. Når eggene etter ytterligere seks måneder begynner å klekke har komodoene glemt at de har lagt egg og kommer tilbake for å spise baby-dragene!

(vi hadde en liten scootervelt hvis noen lurer på hvorfor jeg har bandasje på det ene kneet og Arild har sokk på den ene foten)

Tilbake i båten fikk vi servert lunsj, før vi satt kursen mot Pink Beach. Regnet kom tilbake da vi satt og spiste lunsj, og ferden over sjøen ble en klissvåt tur. Heldigvis hang det presenninger rullet opp under taket, så da det begynte å piske som verst rullet vi dem ned og fikk litt ly. Våte og kalde ankom vi den rosa stranden, og det var en fornøyelse å hoppe uti den varme sjøen! Korallene var ekstremt vakre og fargerike, det var fisker i alle farger og fasonger, og det beste av alt – vi var helt aleine! Jeg tror dette er et av de flotteste stedene jeg noen gang har snorklet!

Like før middag dukket det opp minst syv delfiner foran båten, og heldigvis svømte de samme vei som vi skulle, så vi fikk følge med på dem lenge! Himmelen ble fylt med enorme flaggermus som de kaller «flying foxes» rett før mørket falt, og da dagen var slutt var jeg helt overveldet av dyrelivet vi hadde fått se! Natten ble tilbrakt på dekk på båten, og mens vi sovnet til bølgeskvulp og den myke vuggingen i båten håpet jeg at morgendagen kom til å bli like innholdsrik – men gjerne med litt bedre vær.

Da vi våknet neste morgen møtte verden oss med en vakker soloppgang, og skyfri himmel! Vi spiste frokost mens vi kjørte, og ankom Komodo Island som den aller første båten. Måtte vente en stund før guidene ankom øyen, men fikk til slutt møte guiden vår Latif. Vi trasket oss gjennom jungelen her også, men hadde ikke like flaks denne gangen. Så ingen komodoer, men fikk sett et villsvin og to hjort. Da turen var ferdig og vi egentlig hadde gitt opp sa Latif at nå går vi til kjøkkenet for å se på dragene! Og sant nok, utenfor kjøkkenet lå to enorme drager! Tre meter lange – de største vi fikk sett!

Tilbake i båten hadde vi nok en lang transportetappe foran oss, og siden det ikke var tåke denne dagen kunne vi nå nyte utsikten. Det er så vakkert her! Ankom etterhvert Manta Point, og fikk sett flere av disse svære fiskene fra båten. På grunn av sterke strømmer fikk vi ikke hoppe uti til dem, men kom raskt til et området hvor det var greit å svømme. Fy flate så svære manta rays er! Tre meter breie, tre meter lange, med et gap så stort at et menneske kunne svømt inn der! De var ikke redd for oss i det hele tatt, og svømte kjempenært! Jeg dykker alltid masse når jeg snorkler, men opplever ofte at fiskene forsvinner hvis jeg kommer for tett på. Mantaene derimot kunne jeg svømme ved siden av lenge, uten at de satt opp farten eller svømte for dypt. (Mange av mantaene holdt seg også helt på overflaten, så det var mulig å komme skikkelig nært dem selv om man ikke liker å dykke også altså.) Sannsynligvis på grunn av størrelsen så bevegelsene deres mye rolige ut enn hos andre fisker, og det var utrolig flott å observere hvordan de bevegde seg i vannet. Finnene lignet mer på vinger, og det så ut som de fløy gjennom vannet mer enn de svømte. Stemningen var så fredelig, det var ikke en lyd å høre, og livet under vann gikk som i sakte film. Vi var den aller første båten som kom til Manta Point, og hadde kjempegod tid sammen med fiskene. Til å begynne med var det utrolig mange fisker der, men da de andre båtene begynte å komme hadde nesten alle mantaene forsvunnet ned på dypet. Jeg er så UTROLIG GLAD for at vi visste at de bare var ved overflaten i omtrent en time på formiddagen, slik at vi kunne passe på å være der akkurat da! Denne opplevelsen hadde det vært utrolig dumt å gå glipp av!

Komodoene var kanskje målet med turen, men mantaene viste seg å være høydepunktet!

Hadde et kort snorklestopp utenfor øyen Kanawa etter lunsj før vi satt kursen tilbake mot Luaban Bajo. Denne båtturen viste seg å ikke bare være den beste opplevelsen så langt i Indonesia, men å faktisk være et av de største høydepunktene på hele turen!

Tenkte bare å legge til litt om vår opplevelse av bestillingen av denne turen. Det mest kjente reiseblogginnlegget som finnes, og som det blir linket til flest steder, er nok Adventurous Kates innlegg om hennes Komodo-tur. På grunn av dette innlegget var vi ekstra nøye med å få bekreftet at det var flytevester til alle om bord og at de var lett tilgjengelig. Jeg stilte dette spørsmålet gjentatte ganger, og det var det aller siste vi ble lovet før vi betalte for turen. Flytevester viste det seg likevel at det ikke var på båten… Trodde først at de bare var låst ned i bagasjerommet, men da Xavier forklarte at han ikke kunne svømme ved første snorklestopp forstod vi at det ikke fantes flytevester på båten i det hele tatt. (Mannskapet klarte å overtale en annen båt til å låne oss en flytevest, så Xavier fikk snorklet til slutt han også.) Men vi seilte hvertfall ikke etter det var blitt mørkt, og vi startet på Flores og ikke på Lombok, noe som gjorde at vi unngikk de farligste områdene.

Det var også diverse andre småting vi ble lovet at var inkludert da vi bestilte, men som vi måtte betale ekstra for likevel. Har ikke peiling på hvordan man kan være sikker på at det man blir lovet faktisk er det man får, men tror det er lurt å være forberedt på at løftene kan bli brutt… Til tross for at ting ble litt annerledes enn vi først trodde synes jeg absolutt at det var verdt det! Turoperatørene imponerte ikke, men alt vi fikk sett og opplevd var helt fantastisk!

6 thoughts on “Komodo-jakt i Indonesia!

1. Hehe, første gangen tre mantaer kom svømmende mot meg samtidig fikk jeg litt panikk. 9 meter fisk liksom, hvor skal man gjøre av seg?

Komodoene er jo veldig farlige, men synes ikke de var så skumle likevel. Vi stod på god avstand, og hadde jo en guide som passet på hele tiden.
    Men da vi plutselig gikk alt for nært komodoen på fjellet og til og med guiden skvatt, da var det litt skummelt. Kom oss raskt unna, og dragen brydde seg ikke om oss heldigvis :)

2. Å for en fantastisk tur. Jeg har aldri kommet meg til disse områdene, bare Bali, Gili og faktisk en liten tur på Lombok. Skulle gjerne ha opplevd Komodo og the dragons. Det er sant det du sier, når du reiser rundt i Indonesia så må man bare regne med å bli lovet en ting men få noe annet. Det har skjedd meg mange ganger og jeg har bare måtte innfinne meg med at det er sånn det er. For vår del så er det ingen ting som er så dyrt der at man føler man blir svindlet for masse penger, men det kan være greit å si i fra om at dette var ikke det du betalte for osv. Bare for å vise de at man vet hva som skjer og man er veldig klar over det. Men for de som reiser mye så er man nok klar over dette. Det er mye sånne ting man kan irritere seg over når men er ute å reiser, men når man kommer hjem igjen og begynner å tenke etter hva man har opplevd så er det disse tingene som gjør at man lærer en hel masse på tur :)

Skal lese det innlegget du referere til også, har dessverre hørt om ganske mange ulykker i Bali og områdene rundt. Uten å ha lest det du sier om Kate og flytevester så høres det litt kjent ut. Her kan det hende jeg kjenner noen som har vært i kontakt med involverte personer hvis vi snakker om en båtvelt.

3. Ja, det er som du sier de gode minnene man sitter igjen med, ikke de hvor man ble lurt :) og man lærer seg jo fort at man ikke alltid kan forvente å få det man ble lovet. Likevel synes jeg det er uakseptabelt at det skal gå utover sikkerheten når man er så nøye på at den skal bli ivaretatt når man bestiller…

Høres ut som du har vært i Indonesia en del ganger! Kan absolutt anbefale å reise en tur hit neste gang du er i landet! Så flott og SÅ annerledes enn Bali/Gili :D

4. Å, så masse flott!
    Fascinerende dyr og nydelige bilder!
    Gleder meg til du kommer hjem igjen og eg får henge med deg og høre enda mer om hva du har opplevd :D