Lyderhorn – 396 moh.

Som mange sikkert vet er Bergen omringet av syv fjell. Disse fjellene blir hyppig brukt til turer og trening, og en ekte bergenser har besteget dem alle sammen. Ettersom Arild og jeg nettopp har flyttet til Bergen har vi bestemt oss for å gå opp på alle syv fjellene sammen. Arild har tatt banen opp på Ulriken og Fløyen tidligere, men har ikke gått på tur opp på noen av fjellene. Jeg har riktignok gått på tur på alle disse fjellene før, men jeg tror forrige gang jeg var oppå noen av dem var da jeg og en venninne gikk 7-fjellsturen i niende klasse… Det begynner å bli noen år siden!

20141007_183451_2

Høsten har vært usedvanlig fin i år, og etter jobb en dag fant vi ut at vi skulle ta en tur opp på Lyderhorn, fjellet som ligger nærmest der vi bor. Det er flere stier til toppen, og vi valgte å begynne i Kjøkkelvik, for å gå den korteste, men bratteste ruten.

Ved Kjøkkelvik Skole gikk vi først litt på asfaltvei, før stien forsvant inn i skogen. Her var det jevn stigning hele veien, men ikke spesielt bratt. Denne ruten gikk innom Små-Lyderen, før ruten fortsatte ganske bratt mot toppen. Fra Små-Lyderen og opp var det såpass bratt at det til tider ble litt klatring, men ikke verre enn at jeg tror de fleste barn og godt voksne også helt fint ville klart det.

20141007_183408_2 20141007_183752_2 20141007_190123_2

Fra toppen fikk vi utsikt i alle retninger, og siden vi gikk ganske seint på ettermiddagen fikk vi også sett begynnelsen på en nydelig, rosa solnedgang.

Jeg synes alltid det er verre å gå ned enn det er å gå opp, og da vi oppdaget at jeg hadde skikkelig glatte sko på ble det ikke akkurat bedre… Arild hadde nemlig på seg fjellstøvler, men mine står på hytten, så jeg hadde bare på meg joggesko. Vi kom oss heldigvis nesten helt ned før det ble mørkt, men jeg lurer på hvordan turen ned ble for dem som fortsatt var på vei opp da vi gikk ned. Jeg håper de hadde med hodelykt!

Arild og jeg brukte ca 40 minutter opp, inkludert en liten pause på Små-Lyderen for å se på utsikten og ta litt bilder. Vi tok ikke tiden ned igjen, men jeg tror vi brukte omtrent like lang tid ned. Vi er i ganske normal fysisk form vil jeg tro, og jeg synes dette virket som en tur som passer for de aller, aller fleste.

20141007_181936_2

Hvis du ønsker å lese mer om de ulike rutene finner du info her. God tur!

Jeg har forresten akkurat fått meg instagram, om noen skulle ha lyst å følge meg der. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hva man skal med det når man har både facebook og snapchat, men jeg ble utsatt for voldsomt gruppepress og måtte til slutt gi etter. Neida. Joda. Link finner dere her, eller på ikonet i menyen.

4 thoughts on “Lyderhorn – 396 moh.

• Ja, fjell er bra! Man blir litt flat inni hodet av å være på østlandet for lenge. Kom til Bergen da vel, så kan vi gå på et fjell sammen! :D