Out of Africa

Hopplahei!
Nå er det lenge siden sist, men som jeg skrev i forrige innlegg, så har jeg så og si ikke hatt tilgang på nett mens jeg har campet i bushen i Afrika.Afrika ble nok ikke akkurat favorittdelen av turen min. Jeg tror det er lett for dere hjemme å se på bildene fra turen min og tenke at alt er fryd og gammen og en dans på rosa skyer hele tiden. Men sånn er det ikke.. Hver eneste dag i et vanlig halvt år kan ikke være helt fantastiske, og sånn er det også når man er på reise.Grunnen til at Afrika ikke ble så vellykket tror jeg har med gruppen jeg reiste med å gjøre. Jeg fant meg aldri helt til rette, selv om flere av folkene var skikkelig koselig! Og gruppen delte seg raskt opp i to, der jeg hverken følte jeg passet inn i den ene eller den andre gjengen. Det var også en del drittslenging og baksnakking, noe som selvfølgelig også drar ned humøret. Denne måneden har jeg derfor hatt masse hjemlengsel, jeg har talt dager til jeg skulle forlate Afrika og den gruppen, og jeg har satt pris på de småtingene som gjør det helt greit å være aleine innimellom (som for eksempel å oppdage at man har en Harry Potter-lydbok på ipoden). Dette har selvfølgelig også gjort meg enda mer oppmerksom på hvor heldig jeg har vært med de to andre gruppene jeg har reist med på Cuba og i Peru. Spesielt gruppen på Cuba og spansskolefolkene! Åh <3

Men det har selvfølgelig vært masse bra stunder i løpet av denne måneden i Afrika også! Vi gjorde jo masse, så masse, opplevde masse, og ofte fungerte gruppen veldig bra sammen! Så siden det er gøyere å snakke om det som er gøy, så kommer det her en liten oppsummering av høydepunktene fra hvert land:

BOTSWANA:

I Botswana tilbringte vi faktisk bare en natt, men vi fikk likevel tid til å besøke Chobe National Park, den første av til sammen tre nasjonalparker vi besøkte på turen. Chobe var overveldende! Kanskje fordi det var første gangen vi så alle disse spennende dyrene, og kanskje fordi det var en veldig bra park og vi så veldig mye. Det er ikke så godt å si.

ZIMBABWE:

Her rei jeg på elefant! Vi stoppet i den lille byen ved Victoria Falls, der vi kunne velge forskjellige aktiviteter, jeg valgte å ri på elefant. Det var ganske skummelt til å begynne med, men slappet etterhvert veldig av, og begynte å glede meg veldig til jeg skal på elefantridning i Thailand.

Som dere sikkert gjettet besøkte vi også selve Victoria Falls. Verdens største fossefall..? Det må i tilfelle være i regnsesongen, ikke i tørketiden. Fint var det uansett.

ZAMBIA:

Kanskje det jeg kommer til å huske best fra hele turen gjorde vi i Zambia; nemlig å padle på kanotur i to dager på Zambezi-elven. Med krokodiller liggende strødd bortover langs hele elvebredden, og flodhester i haugevis! Poppende opp med hodet for å finne ut hva som skjer, flekkende tenner så store at de kan rive en kano i fillebitter på få tygg, og et gap så stort at jeg hadde fått plass inni der! Og de var nærmt oss! Det var ikke sånn at vi bare så dem i det fjerne.. Da vi begynte å padle andre dagen måtte vi forbi en gigantisk en som ikke var lengre unna enn kanskje 20 meter.

Dette har vel de fleste fått med seg etter at det sto på face, men synes også det skal nevnes her at et av høydepunktene var da jeg tisset bak en busk og plutselig sto ansikt til ansikt med en elefant, med buksen på knærne! Og da jeg seinere samme dag tisset bak teltet og plutselig ser en hel flokk med buffaloer i buskene noen meter fra meg. Herregud.

Og da vi på neste campsite fikk besøk av flodhester mellom teltene midt på natten. Høylytt tygging av gress, tramping og løping, og til og med sprutbæsj på et av teltene!

Besøkte en bitteliten landsby, med nydelige unger som holdt oss i hendene og sang sang for oss da de viste oss skolen sin. Da en på gruppen min begynte å dele ut kjeks stilte de seg i kø og neiet og bukket da de fikk en, og jeg så at flere av dem fortsatt hadde halve kjeksen igjen en halvtime etterpå. Så glade, tillitsfulle og takknemlige! Da vi tok bilder av dem og viste dem bildet etterpå kjente de ikke igjen seg selv, de pekte på hverandre og på skjermen og lo og lo og lo, uten å være klar over hvilken av ungene de selv var. Hjerteskjærende og tankevekkende at de aldri har sett sitt eget speilbilde. Vi fikk også møte broren til han som hadde grunnlagt den lille landsbyen, han var 120 år gammel.

I Zambia besøkte vi også Luangwa National Park. Der kjørte vi rundt på safari både på dagen og på natten, og på natten så vi endelig leopard! Da var det bare neshorn jeg manglet før jeg hadde sett alle de fem store!

MALAWI:

Besøkte en ganske annerledes landsby. Her var det tydelig at det hadde vært turister før. Mange ganger. Ungene poserte forran kamera, ropte at vi skulle ta bilder av dem og ba om godteri og penger. Men de holdt oss i hendene disse ungene også, og de var mer snakkesalig og vant til nye mennesker, så det var veldig koselig. En annerledes opplevelse enn den første landsbyen!

Vi gikk også opp til et platå på Mount Mulanje. Gikk ikke helt til toppen, for da måtte vi ha overnattet på veien, men gikk opp til 1800 moh, og startet på 600 moh. Dvs like stor stigning som på andre dagen på Inka Trail. Men høydeforskjellen spiller stor rolle, og i motsetning til å slite meg oppover i fem timer i Peru, gikk jeg her opp tolvhundre meter på to timer og tyve minutter.

MOSAMBIK:

Nydelige strender! Kritthvit, knirkende sand, som fortsetter så langt du kan se, uten noen mennesker! Det blåste så mye at vi ikke kunne ligge på stranden og sole oss, for da ble vi rimlig pisket på hele kroppen, derfor gikk jeg heller på tur langs vannkanten og så på de forvirrede krabbene som så ganske ubesluttsomme ut der de virret mellom å grave seg ned i sanden og å løpe ut i vannet.

Jeg har dykket! Var egentlig ganske nervøs, for jeg var redd for å få panikk under vann. Men i ettertid skjønner jeg ikke hvor de tankene kom fra! Til og med før jeg hadde fått på meg noe som helst ordentlig dykkerutstyr visste jeg at det kom til å gå helt fint, svømmeføttene var alt jeg trengte for å bli beroliget. Å få på seg svømmeføtter igjen altså! For en følelse! Har vært klar over at jeg savnet selve svømmingen og klubben, men at jeg savnet å svømme med svømmeføtter ante jeg ikke! Dykkingen gikk selvfølgelig strålende, ble ikke redd, fikk ikke panikk, men det har jeg da aldri fått i vann før heller, så hvorfor skulle det forandre seg nå? Dykket i seg selv var litt fiasko, sikten var kjempedårlig og grøtete, og det var en voldsom strøm i vannet, så vi så ingenting! Ett skjell og en lilla plante. That’s it!

SØR-AFRIKA:

For en spesiell opplevelse vi hadde i Kruger National Park! Like før vi ankom hadde det regnet, og fylt opp flere vannhull lengre fra bilveien, så vi så ikke så mange forskjellige dyr. MEN, vi så alle de fem store! På èn dag! Hvor mange kan skryte på seg at de har vært så heldig? Leoparden vi så denne gangen lå og slappet av oppe i et tre, så vi hadde god tid til å studere den. Og vi så neshorn for første gang! Vi hadde også en hyene luskende rundt bussen, ikke at hyener er en del av de fem store, men det var jo gøy likevel!

Nå står Asia for tur! Tjohoi!

2 thoughts on “Out of Africa

1. Hej Liv,

Ihh hvor er jeg glad for at læse at vores gruppe var en af de bedre, som du har oplevet :-)
    Det er rigtig spændende at læse dine beretninger (især når man sidder hjemme i det kolde nord!). Jeg blev især rørt af din oplevelse med børnene i landsbyen i Zambia – meget hjerteskærende! Hvor er det også vildt at du har set ‘The Big 5′.
    Jeg håber du får en masse fantastiske oplevelser i Asien.

Kram,
    Nesli

2. Nesli! Hei! Hvordan går det med deg? Gruppen vår på Cuba var jo fantastisk! Til tross for alle tingene vi snakket om den siste kvelden din, da vi spiste hummer :p Det var forreste en kjempekoselig kveld, har tenkt på den flere ganger i ettertid!

Håper du har det fint! Og at du nå kan nyte en kopp varm cubansk sjokolade mens du ser på regnet/snøen utenfor vinduet ;)