Singapore

Nå er jeg i Asia! Det er helt sprøtt å tenke på! Tenk at jeg nå er i det siste kontinentet jeg skal besøke på denne reisen! Har besøkt to (tre hvis man regner Cuba som nordamerika) kontinenter, og har bare dette igjen! Er ferdig med ca to tredjeler av reisen, både i dager og distanse. Sykt!Uansett, Singapore! For en herlig overaskelse! På forhånd tenkte jeg egentlig ikke at jeg kom til å like Singapore så godt, men alle tingene jeg trodde jeg kom til å mislike setter jeg nå veldig stor pris på.

Alle snakker engelsk her! Det er reint overalt! Det er lett å forstå seg på subwayen! Det er trygt å gå aleine uansett hvor jeg forviller meg og når på døgnet det er! Og alt er egentlig ganske.. vestlig! Det høres kanskje kjedelig ut, og det var det jeg også tenkte før jeg kom hit, men etter en måned i bushen i Afrika, og tre måneder i spansktalende land er det et helt fantastisk avbrekk å endelig være på et sted hvor ikke alt er nytt!

Men det er jo ikke så mye å gjøre her, utenom å vandre gatelangs og se på gigantiske, skinnende hoteller, besøke noen av de enorme kjøpesentrene med kun luksusbutikker, eller sitte på restauranter og barer og drikke drinker til nesten norske priser. Så jeg skjønner at folk kanskje synes dette er et kjedelig sted å besøke, men for meg passet det meg utmerket i noen dager!

Her er hva jeg har gjort disse to dagene mine i Singapore:

Det begynte med den verste jet lagen jeg har hatt i mitt liv. Hadde ikke sovet på 36 timer da jeg endelig fikk lagt hode på puten, den kvelden jeg kom til Singapore.. Morgenen etter hadde jeg på fire alarmer rundt klokken ti, men jeg må ha sovet gjennom dem alle sammen, eventuelt skrudd dem av i søvne.. For da jeg våknet.. Da hadde klokken blitt 15.34! Det betyr rundt 14 timer søvn det!

Fikk dusjet og kledd på meg i en rasende fart, ville ikke kaste bort et sekund lengre på hostellet. Tok bussen til Bugis, der jeg startet med å ta en tur i Haji Lane, en fargerik gate med masse små finfine butikker.

Hadde ikke så mange andre planer enn at jeg ville sjekke kinoprogrammet på Bugis, og på veien dit fant jeg et gigantisk marked! Noen påstår at det er Singapores største. Boder på boder med smykker og klokker og sko og klær og kjoler og leker og sexleketøy og vesker og lommebøker og hatter og souvenirer og deksler til diverse apple-produkter. Brukte kjempelang tid der inne men kom meg nok sikkert bare igjennom en fjerdedel, ikke det en gang, for det var jo tre etasjer med boder.. Kjolene de solgte der var helt fantastiske! Mange av dem hadde krager! Og de var i nydelige stoffer! Og de var billige! Men desverre var det veldig strengt «no trying before buying» der, så jeg endte opp med tre bomkjøp.. Jeg er jo en gigantisk vikingkjempe her, og er et hode eller tre høyere enn de fleste.

Gikk videre til kjøpesenteret Bugis Junction der kinoen var i toppetasjen, og på vei ned igjen sammenlignet jeg litt priser med markedet.. En kjole på markedet kostet ca 50 kr, mens en kjole på kjøpesenteret hadde norske priser; alt fra 500 til 1000 kr fant jeg. Og de var ikke like fine en gang.

På kvelden tok jeg bussen videre til Marina Bay Sands, herregud for et sted! Det er en gigantisk, flytende, Louis Vuitton-butikk der liksom, det sier vel sitt.. Satt meg på baksiden, med utsikt over elven, Marlion og Singapore skyline og så et imponerende lysshow.

Var fortsatt litt jet laged da jeg våknet i går, men klarte å rive meg ut av sengen litt tidligere likevel. Tok subwayen til Marina Bay og tok skikkelige turistbilder, fordi man må jo nesten gjøre det også en eller annen gang. Var nå på andre siden av elven for der jeg så lysshowet kvelden før.

Satt meg ned med en lonely planet-bok og et kart over Singapore og prøvde å finne ut hva som var i relativ nærhet til der jeg var da. Endte med å gå til chinatown! Det er alltid gøy!

Etter å ha tatt subwayen litt på måfå, uten å ha så mye plan, og derfor endt opp på enda flere kjøpesentre, dro jeg tilbake til hostellet. Tok opp igjen hele kinoundersøkingen som ble lagt på hyllen dagen før, og fant ut at like ved Orchard Road kunne jeg se The Perks of Being a Wallflower! En av mine absolutte favorittbøker gjort om til en film som jeg faktisk synes var ganske bra, til tross for skyhøye forventinger! Jeg har tvunget mange av dere til å lese boken, og nå oppfordrer jeg dere til å se filmen også! Synes filmen har fått fram de viktigste hendelsene og følelsene i boken, selv om de aller tøffeste tingene har blitt gjort kortere og er veldig tonet ned. Og så var det veldig rart at Sam gikk ut fra Galtvort i fjor sommer da.. Men hun klarte seg fint, selv om hun hadde litt vaklende amerikansk aksent.

Og i dag har jeg ikke så mye planer. Det er søndag, dvs enorme mengder med folk rundt om kring har jeg hørt. Har gjort en del research på busser til Kuala Lumpur, og jeg tror jeg vender nesen ditover i morgen en gang. Ellers har jeg også funnet ut at jeg bør fly fra Kuala Lumpur til Thailand. For hvis jeg tar buss eller båt, sånn som jeg egentlig tenkte, så får jeg bare 15 dagers turistvisum, mens hvis jeg flyr inn får jeg 30 dagers turistvisum!

Nå løper jeg ut og lever livet!

3 thoughts on “Singapore

1. Så fint!!!! Jeg er så sjalu på deg. Gleder meg til å høre alle de fine historiene dine over et par 20 glass vin når du kommer hjem :)

2. Jeg gleder meg til tjue glass vin! Som jeg savner dere!

Og Cathrin, du har lovet meg vin når jeg kommer hjem, og Christel, du har lovet meg hjemmelaget bursdagskake. Bare tenkte å minne dere på det! :D