Tempelbyen Bagan

Nå er vi i storbyen Mandalay, etter å ha hatt fire fantastiske dager i tempelbyen Bagan. Det var så vakkert der! Skjønner ikke hvordan ord skal strekke til for å forklare hvor flott det var. At det er et av de vakreste stedene jeg noen gang har besøkt er det hvertfall ingen tvil om!

Vi bodde i utkanten av byen Nyuang U, like utenfor Bagan. Den første dagen kom vi med bussen tidlig om morgenen, men for seint til å få med oss soloppgangen. De tre neste morgenene sto vi derimot opp halv fem for å sykle inn til pagodaene, for å se himmelen bli lysere og lysere, før solen til slutt brøt igjennom støvlaget. Å sitte på toppen av en folketom pagoda, med den nydeligste utsikten du kan tenke deg var virkelig magisk!

På dagene syklet vi på støvete sandveier fra pagoda til pagoda, studerte de gamle maleriene, hilste på flere Buddhaer enn jeg har tall på, klatret opp smale steintrapper, og beundret landskapet med stupaer stikkende opp i hver eneste retning. De første dagene besøkte vi de nærmeste, største og mest kjente pagodaene. De var absolutt vakre, og jeg skjønner at alle vil få sett dem, men for oss mistet de litt av sjarmen når det var så mange turister der og så mange salgsboder. De neste dagene valgte vi derfor å sykle litt lengre unna, for å besøke mindre kjente pagodaer. På veien stoppet vi også flere ganger ved bitte små pagodaer, og etter min mening var veggmaleriene enda flottere og bedre bevart inni dem. Ved templene litt utenfor den verste turistsonen var det riktignok også store busslass med mennesker.. Men dette var lokale som var på bønnereise, og besøkte de mest hellige pagodaene. Disse folkene kom gjerne fra mindre byer og landsbyer, og hadde knapt sett hvite mennesker før. Jeg kan ikke lengre huske hvor mange bilder som ble tatt av oss, hvor mange som så vidt turde å si hei, før de fnisende løp sin vei, hvor mange som stirret og pekte, og hvor mange som kom bort for å bemerke at jeg har blå øyne.

På kveldene prøvde vi å se solnedgangen, men på grunn av alt støvet i luften forsvant solen lenge før den traff horisonten. Utsikten er uansett nydelig, og når man besøker stedet på den varmeste og tørreste tiden på året, så må man nesten regne med litt støv. Det kjipeste med alt støvet i luften var at alle varmluftsballongene som Bagan er så kjent for ikke kunne fly. En meksikaner vi møtte hadde blitt i Bagan i flere dager lengre enn han skulle, og hadde stått opp til mange flere soloppganger enn han hadde planlagt, i håp om å se varmluftsballonger, men fikk ikke sett dem han heller… Jaja, slik er det jo i lavsesongen, været er kanskje ikke absolutt optimalt, men det er mange færre turister og prisene på overnatting er lavere.

——–
Ettersom internetten her faktisk fungerer har jeg forberedt flere innlegg som venter på å bli publisert. Har aldri prøvd dette før, men hvis alt virker som det skal, skal det de tre neste dagene klokken 16.00 (norsk tid) bli publisert nye innlegg. Får ikke linket dem til facebook, men nå vet dere at de kommer.

2 thoughts on “Tempelbyen Bagan

1. Nyyydelige bilder! Så bra at dere likte stedet :D Høres også ut som vi opplevde stedet ganske likt. Vanskelig å forestille seg hvor flott det faktisk er der dersom man ikke har vært selv :)

God tur videre i landet!

2. Takk! Så gøy å høre at du likte bildene, synes ofte at jeg ikke får det helt til :)

Ja, stedet er helt uvirkelig vakkert! Er umulig å fange det ordentlig på bilder!